ارزشیابی تشخیصی يعني چه ؟
ارزشیابی تشخیصی يعني چه ؟
سئوال : معلّم چگونه می تواند مطمئن شود که فراگیران مهارت های لازم برای ورود به مطلب جدید را دارند ؟
سئوال : او چگونه می تواند در یابد که دانش آموزان قسمتی از مطالبی را که وی می خواهد تدریس کند از پیش می دانند؟
- پاسخ دادن به دو پرسش بالا به کمک «ارزشیابی تشخیصی » امکان پذیر است . از طریق ارزشیابی تشخیصی می توان مشخص نمود که دانش آموزان معلومات ، توانایی ها ، و مهارت های لازم ، برای ورود به مطلب جدید را دارند یا نه ؟
- ارزشیابی تشخیصی را معمولا از طریق اجرای « سنجش آغازین » یا آزمون رفتار ورودی انجام می دهند بسیاری نیز ارزشیابی تشخیصی را به صورت ترکیبی از آزمون رفتار ورودی و « پیش آزمون » اجرا می کنند که این حالت مطلوب تر به نظر می رسد ؛ زیرا ارزشیابی تشخیصی باید وسیله ای باشد که میزان آگاهی شاگردان را درباره ی آنچه باید بیاموزند ، بسنجد.
سئوالات مطرح شده در ارزشیابی باید به گونه ای تنظیم شود که رفتار ورودی و هدف های اجرایی درس جدید را در بر بگیرد و مشخص کند که آیا شاگردان پیش نیاز درس جدید را به طور مطلوب آموخته اند یا نه؟آیا از مفاهیم درسی جدید چقدر آگاهی قبلی دارند ؟
- « ارزشیابی تشخیصی » علاوه بر این که معیار سنجش رفتار ورودی شاگرد است . وسیله ای است که به کمک آن می توان اوّلین گام آموزش را بدقّت معین کرد . معمولاً برای تعیین نقطه ی شروع درس جدید از ارزشیابی تشخیصی استفاده می شود. والسلام
این وبلاگ توسط سیروس وطنی طراحی شده هدف از طراحی این وبلاگ آشنایی همکاران با مقالات علمی وآموزشی مرتبط با آموزش ابتدایی وسئوالات طبقه بندی شده دروس متختلف پایه های پنجم وششم وارائه اطلاعات تخصصی در مورد طرح های آموزش ابتدایی واطلاعات عمومی می باشد .انشا... مرا در این راه با نظرات سازنده ورهنمود های آموزشی وعلمی خود یاری فرمایید.