ارزشیابی تشخیصی يعني چه ؟

سئوال : معلّم چگونه می تواند مطمئن شود که فراگیران مهارت های لازم برای ورود به مطلب جدید را دارند ؟

سئوال : او چگونه می تواند در یابد که دانش آموزان قسمتی از مطالبی را که وی می خواهد تدریس کند از پیش می دانند؟

-       پاسخ دادن به دو پرسش بالا به کمک «ارزشیابی تشخیصی » امکان پذیر است . از طریق ارزشیابی تشخیصی می توان مشخص نمود که دانش آموزان معلومات ، توانایی ها ، و مهارت های لازم ، برای ورود به مطلب جدید را دارند یا نه ؟

-       ارزشیابی تشخیصی را معمولا از طریق اجرای « سنجش آغازین » یا آزمون رفتار ورودی انجام می دهند بسیاری نیز ارزشیابی تشخیصی را به صورت ترکیبی از آزمون رفتار ورودی و « پیش آزمون » اجرا می کنند که این حالت مطلوب تر به نظر می رسد ؛ زیرا ارزشیابی تشخیصی باید وسیله ای باشد که میزان آگاهی شاگردان را درباره ی آنچه باید بیاموزند ، بسنجد.

سئوالات مطرح شده در ارزشیابی باید به گونه ای تنظیم شود که رفتار ورودی و هدف های اجرایی درس جدید را در بر بگیرد و مشخص کند که آیا شاگردان پیش نیاز درس جدید را به طور مطلوب آموخته اند یا نه؟آیا از مفاهیم درسی جدید چقدر آگاهی قبلی دارند ؟

-       « ارزشیابی تشخیصی »  علاوه بر این که معیار سنجش رفتار ورودی شاگرد است . وسیله ای است که به کمک آن می توان اوّلین گام آموزش را بدقّت معین کرد . معمولاً برای تعیین نقطه ی شروع درس جدید از ارزشیابی تشخیصی استفاده می شود. والسلام